icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Complete bovengrond in kaart binnen enkele uren

Actueel | 02 juli 2019

Binnen een paar uur een complete projectlocatie voor een warmtenet in kaart brengen. En dat in de vorm van een nauwkeurige puntenwolk die tot op de centimeter nauwkeurig is. Voor het aanleggen van een warmtenet in de gemeente Zaanstad laat Visser & Smit Hanab de bovengrondse omgeving scannen door MapXact. “Een ideaal middel om situaties te vergelijken”, aldus projectleider Karlo Ezinga van V&SH.    

Realistisch beeld van de werkelijkheid

In het voortraject schakelt Visser & Smit Hanab de mobile mapping auto van MapXact in. “We brengen voordat we starten altijd de bovengrondse omgeving in kaart. Normaal gesproken meet een eigen werkvoorbereider alles op”, vertelt Karlo. “Diegene maakt overzichtsfoto’s en detailfoto’s van het hele traject. Hoe ligt het complete gebied erbij? Zijn er bijzonderheden? Dit kost echter enorm veel tijd. Daarnaast zijn de beelden niet specifiek genoeg en missen we nog wel eens iets. Daarom kozen we in dit project voor MapXact”, vertelt Karlo. De mobile mapping auto van MapXact maakt in slechts een paar uur tijd zeer hoge resolutie panoramafoto’s en tegelijkertijd een 3D-scan van de gehele projectlocatie. Karlo laat de gedetailleerde panoramafoto’s zien in de online viewer. “De resultaten van MapXact hebben meerdere voordelen”, vertelt hij terwijl hij virtueel door de straten loopt met de viewer. “Allereerst hebben we zo een onafhankelijk en zeer nauwkeurig beeld van de situatie voor de aanvang van de werkzaamheden. Als er discussie is over beschadigingen in het werkveld, kunnen we bijvoorbeeld aantonen dat dit al zo was. Daarnaast weten we bij herstelwerkzaamheden, zoals een stoep, precies hoe we het naderhand in oude staat moeten herstellen. MapXact legt de complete omgeving ook nog eens in zeer korte tijd compleet vast.”

Tot op de mm nauwkeurig

De mobile mapping auto brengt de omgeving zeer nauwkeurig in kaart. In de online viewer van MapXact (zie onderstaande afbeelding) komen de panoramafoto’s en 3D-scans samen. Met behulp van de 3D-scan (in geel op afbeelding 2) krijgt ieder punt een eigen XYZ-coördinaat. Daarnaast is het mogelijk om assets te koppelen aan bepaalde punten, zoals een lantaarnpaal. “In de online viewer kun je in theorie iedere millimeter meten.” Karlo verbindt twee punten in de viewer op een lantaarnpaal. “Kijk, je ziet precies hoeveel millimeter de deuk in deze lantaarnpaal is. Zo kan er geen discussie ontstaan dat de deuk groter is geworden tijdens onze werkzaamheden.”Karlo geeft aan dat de mobile mapping beelden van MapXact vooral van grote waarde zijn als er discussies over de projectlocatie zijn. “Laatst had ik een discussie met een onderaannemer die bomen heeft gekapt voor ons. Hij gaf aan een ‘x’ aantal bomen te hebben gekapt, maar in mijn veronderstelling klopte dat niet. Ik heb in de online viewer gekeken en de bomen geteld. Het bleek dat het er inderdaad een stuk minder waren dan hij aangaf. Voor dit soort discussies zijn de beelden enorm handig.”

Niet graven en geen wegafzetting met grondradar

MapXact brengt niet alleen de bovengrond, maar ook de ondergrond in kaart voor projecten. Met de grondradar maakt MapXact nauwkeurige scans van de ondergrond om kabels en leidingen te lokaliseren. Karlo geeft aan dat er voor dit project al tekeningen van de ondergrond waren aangeleverd. De grondradar was daarom niet nodig. “Voor het Zaanse warmtenet doet Visser & Smit Hanab alleen de aanleg, niet de engineering. Er zijn van tevoren al enorm veel proefsleuven gegraven.” Wel ziet Karlo de voordelen van de grondradar in, zeker voor de aanleg van warmtenetten. “Het graven van proefsleuven kost veel geld en tijd. Daarnaast worden warmtenetten veelal in steden aangelegd. In drukke gebieden zijn proefsleuven nog lastiger uit te voeren. Denk hierbij aan graven onder het asfalt. Met een beetje pech komt daar een wegafzetting bij kijken. Als je hetzelfde met de grondradar kunt doen zonder te graven en zonder wegafzetting, dan is dat heel erg mooi.”